tisdag 31 januari 2012

Babytröja

Jag satt länge och letade efter något att göra av det här fantastiska garnet. 100% merino ull handfärgat i brunt, vinrött, lila,turkost och limegrönt. Lagom tjockt för att kunna sticka i stort sett  vad som helst, men kruxet var att jag bara fick tag på en härva. Visst hade jag kunnat komplettera med nått annat garn men det kändes inte riktigt rätt. Därför blev det ett långt sökande efter ett plagg som skulle ta precis hela härvan och självklart vara användbart och göra garnet rättvisa.
Jag fascineras av modeller som har det där lilla extra, den här föll mig direkt i smaken. Den är stickad på en lång rundsticka uppifrån och ner, det finns inte en enda söm! Ärmarna är stickade på samma rundsticka med en teknik som kallas "magic loop", det gör att man kan sticka rundlar med mindre omkrets än rundstickan. Så smart!
Det blir nog till att packa ner denna lilla skönhet i bb-väskan, istället för fleece-koftan som ligger där nu. Det ska ju börjas i tid, jag tänker självklart fostra ytterligare en fiber-snobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glöm inte att lägga till mig på Bloglovin'